Voor het eerst waren de twee ideale Rossini zangers van dit moment, sopraan Joyce DiDonato en tenor Juan Diego Flórez te zien en te horen in Baarn. Zaterdagavond, terwijl meer dan vijf miljoen Nederlanders zich aan het Songfestival laafden kwam een aanzienlijk kleinere groep belcanto liefhebbers in Theater de Speeldoos bijeen om via de bühne van de Metropolitan Opera in New York te genieten van Rossini’s meesterwerk La Cenerentola.
door Leo Boudewijns
Stipt om zeven uur (twaalf uur in New York) hief chef dirigent Fabio Luisi zijn stok om met de beroemde ouverture de voorstelling op gang te brengen. De toon was meteen gezet, dit zou een speelse, spitse en spirituele uitvoering worden van een van de meest geliefde opera’s uit het hele repertoire. Het verhaal, vaag gebaseerd op het sprookje Assepoester, maar door verschillende scribenten aangepast en naar hun hand gezet, bood componist Rossini indertijd voldoende mogelijkheden om heerlijke aria’s, duetten en koren te creëren. Hoewel de muziek inmiddels ruim tweehonderd jaar oud is klinkt ze nog zo fris en welluidend dat het ook nu nog een groot genoegen is om er naar te luisteren.
Natuurlijk is dit een vrijwel ideale realisatie, de Metropolitan is dat aan zijn stand verplicht. De cast bestaat uit zangers die technisch, muzikaal en theatraal tot de wereldtop behoren. Stuk voor stuk zijn ze expert in dit repertoire, dat niet alleen mooie stemmen vraagt maar ook veel komisch talent. Het bleek ruimschoots voorhanden. DiDonato en Florez hielden echt van elkaar, Allessandro Corbelli maakte van Don Magnifico een mooie platvloerse edelman, de wijsgeer Alidoro (Luca Pisaroni) en de bediende Dandini (Pietro Spagnoli) stegen met hun nobele stemmen boven hun rollen uit. De zusjes van Asssepoester, venijnige, afgunstige creaturen, heb ik zelden zo overtuigend gehoord.
De voorstelling werd voorafgegaan door een informatieve en charmant gebrachte inleiding van de mezzo sopraan Mylou Mazali, die dat wat mij betreft ook in het komende seizoen zou mogen doen.
Deze feestelijke voorstelling van La Cenerentola leidde de zomervakantie in van de Met uitvoeringen in Theater de Speeldoos. Het nieuwe seizoen begint op 11 oktober van dit jaar met een opvoering van Verdi’s Macbeth. In totaal staan tussen oktober en april 2015 tien opera’s gepland, een ongekende muzikale luxe.