Vorige week vrijdag heropende de Amersfoortse Kunsthal KAdE in het Eemhuis aan het Eemplein. Met de verhuizing van het Smallepad heeft de kunsthal nu meer museale mogelijkheden. KAdE vroeg kunstenaar Marc Mulders (Tilburg, 1958) om de openingstentoonstelling samen te stellen. Dat werd ‘Vensters’, dat onder meer verwijst naar het klassieke idee van een schilderij als een venster op een nieuwe werkelijkheid. Nog te zien tot en met 31 augustus.
Door Gerard Chel
Veel lovende woorden vanzelfsprekend afgelopen vrijdag bij de heropening – en tevens eerste lustrumviering – van KAdE voor het nieuwe gebouw. Nieuws zou het natuurlijk pas zijn geweest als mensen als René van Zanten, voorzitter van de Stichting Amersfoort in C – waar KAdE onder valt of als Erik van Ginkel, zakelijk directeur van het Rijksmuseum, het gebouw tot de grond toe zouden hebben afgebroken. Nee, deze sensatie bleef alle bezoekers bespaard.
Hoofdcurator Robbert Roos stak de vrijwilligers een hart onder de riem: ‘zonder hen zou KAdE niet kunnen bestaan’, René van Zanten stelde dat KAdE ‘nu op de plek zit waar het thuishoort’ en Erik van Ginkel vond het ‘moeilijk een oordeel te vellen over het oude en recente werk van mijn goeie vriend Marc Mulders’. Niettemin stelde hij vast dat er eigenlijk niet zo gek veel is veranderd. ‘Marc is nog steeds op zoek naar troost en rust. Of het nu gaat om de tuinen van nu of de vissen van vroeger’.
De openingshandelingen vonden plaats in het zo fraai gedecoreerde museumcafé, waar Coen en Walrick (van onder meer De Observant) de scepter zwaaien. Dat belooft wat.
Curator Roos rekent voor KAdE op een toename van het aantal bezoekers van 27.000 nu tot 40.000. Zestig procent van de bezoekers komt van buiten de stad, zodat KAdE in Amersfoort zelf nog een wereld te winnen heeft. ‘Heel Amersfoort moet de weg naar KAdE nu weten te vinden’, zei Van Zanten.
Het is jammer dat het Eemhuis en de verhuizing van KAdE politiek omstreden zijn, want, eerlijk is eerlijk, het gebouw – ontworpen door Neutelings Riedijk architecten uit Rotterdam – geeft het Eemplein de broodnodige smoel. Nu nog alle fietsen en scooters weg en het plein kan misschien een echt plein worden. En of je nu wel of niet van moderne hedendaagse kunst houdt en of je nu wel of niet vindt dat KAdE in Amersfoort thuis hoort, feit is dat de stad er een prachtige museumruimte bij heeft gekregen. Bovendien bijzonder fraai afgewerkt en ingericht, zoals de grote zaal waarin luiken langs alle wanden doorkijkjes geven. Maar ook dicht kunnen zodat bij voorbeeld projecties mogelijk zijn.
Met de tentoonstelling ‘Vensters’ toont Marc Mulders recent werk dat hij vervolgens in dialoog brengt met werk van andere kunstenaars, die hij heeft uitgenodigd samen met hem te exposeren. ,,In het werk van Marc Mulders komen twee polen aan de orde: de poëzie, het licht en het vergezicht, maar ook de begrenzing en de duisternis. Beide aspecten komen terug in de tentoonstelling. Zowel in zijn eigen werk als in de keuze van werk van de andere kunstenaars’’, aldus een toelichting.
In KAdE brengt Mulders zijn oeuvres op glas, doek én papier bij elkaar. In de grote zaal heeft hij een arrangement van zijn cirkelvormige glaswerk gerealiseerd – een ‘sterrenhemel’ van manen, slakken en doornenkronen – , gecombineerd met tekeningen op de wand. In zalen en kabinetten daar omheen is een selectie werken te zien van kunstenaars uit heden en verleden die Mulders inspireren of die hij bewondert of waarmee hij heeft samengewerkt.
,,De titel van de tentoonstelling – ‘Vensters’ – verwijst naar de glas-in-loodramen die Mulders sinds vijftien jaar maakt, naar het klassieke idee van een schilderij als een venster tot een nieuwe (etherische) werkelijkheid, naar de kijk die Marc Mulders geeft op de oeuvres van anderen, maar ook naar de architectuur van de grote zaal waarin luiken langs alle wanden doorzicht geven naar zalen en kabinetten’’. Deze zaal fungeert tevens als een ‘dorpsplein’ met tafels van Social Label-Piet Hein Eek, waar fruit genuttigd kan worden.
Marc Mulders: ,,Ik heb heel duidelijk voor deze expositie een bepaalde klank en sfeer voor ogen. Bij al die kunstenaars heb ik specifiek werk gekozen waarvan ik denk dat het in het totaal past. Eerst kies ik de kunstenaar omdat ik het werk prachtig vind en daarna heb ik die werken gekozen die zich goed kunnen verhouden met hun collega’s in de door mij beoogde sfeer. Ik denk dat het een totaalervaring zal zijn dat je van donker naar licht gaat. Er komt een hele donkere ruimte met zwaardere, beetje gothic schilderijen en er komen schilderijen over het zonlicht. Deze expositie gaat ook wel over het ritme van de dag. Dan doe je gewoon je ding, je versiert iets.”
KAdE is open van di t/m vr 11-17 uur, za-zo 12-17 uur. KAdECafé: di t/m vr vanaf 11.00 uur
za-zo vanaf 12.00 uur, KAdEShop: di t/m vr 11-17 uur,za-zo 12-17 uur (iedere zondag open).
Toegang: € 10,-. Museumkaart: gratis entree, tot 18 jaar*: gratis, CJP: € 5,-, Studenten*: € 5,-
(*op vertoon van geldige legitimatie). ICOM/ AICA: gratis. Museumlint-ticket: € 12,- eenmalig toegang tot Mondriaanhuis, Museum Flehite & Kunsthal KAdE (een jaar geldig, totale korting € 9,-).
www.kunsthalkade.nl