Je schrijft zeker een positief stukje over de Flint, zei iemand tegen mij. Nu is daar niks mis mee en al helemaal niet als het ook terecht is. Want, eerlijk is eerlijk, ik althans vind de nieuwe De Flint mooi en functioneler geworden. Het theater is onherkenbaar veranderd. In positieve zin en ook dat mag gezegd. Op zaterdag 27 september wordt het heropend, op zondag 28 is er open huis.
Toegegeven, aan het uiterlijk van het gebouw zelf valt nauwelijks nog iets te verhapstukken en op de decentrale plek in de oude volkswijk de Teut is ook van alles aan te merken, maar dat neemt niet weg dat theater De Flint van binnen een ware metamorfose heeft ondergaan. Wat het meeste opvalt zijn de grote open ruimtes. De foyer bijvoorbeeld die heel geraffineerd onmerkbaar in het restaurant overgaat – en andersom. Veel ruimte ook bij de entrees, de garderobes, de bars. En licht, veel meer licht. En de terugkeer van de mooie klassieke theaterkleuren paars, donkerrood en zwart. En overal aan de muren indrukwekkende theaterfoto’s van Deen van Meer. De Flint heeft eindelijk de smoel van een echt theater.
Tweede dat in het oog springt zijn de muren en deuren die letterlijk zijn geslecht tussen de theaterzaal en de stadszaal, waarvan de eigen ingang aan het Flintplein ook is verdwenen – althans voor publieksvoorstellingen. De twee ruimtes vloeien moeiteloos in elkaar mede doordat op alle wanden fraaie theaterposters zijn geplakt. Iedereen komt binnen via de Walikerstraat waar de parkeergarage is gevestigd of de Coninckstraat. Deze ingang krijgt ook een plantsoenachtig karakter met lichte grasheuveltjes nabij de gevel en beukenhaagjes rond de fietsenhekken. Ook het groen komt weer terug.
En de écht oudgedienden zullen zeer aangenaam verrast zijn nu enkele handtekeningen van artiesten die er ooit optraden vanonder het plafond tevoorschijn zijn gekomen. Rijk de Gooijer, Jos Brink en zelfs die van Willem Alexander. Tastbare herinneringen uit een rijk theaterverleden. Nu moet dit misschien even worden uitgelegd. Aan artiesten die in de Flint optraden werd indertijd gevraagd een handtekening op het plafond van het restaurant achter te laten. Na jaren ontstond er een even rijke als unieke collectie. Ook al waren ze overleden, de krabbels van Ko van Dijk en Dorus overleefden hun dragers. Tot een brand het restaurant grotendeels verwoestte en bij de herbouw de handtekeningen – oh cultuurbarbaren – werden overgeschilderd. Op één stukje na waar een verlaagd plafond werd aangebracht. Nu dit is verwijderd zijn de signaturen weer zichtbaar. Hulde!
– Wordt de traditie weer in ere hersteld, vraag ik aan theaterdirecteur Harold Warmelink. Klimmen artiesten straks weer op ladders om hun krabbels te zetten?
,,Als het aan mij ligt wel. Wij zullen er alles aan doen om de artiesten na afloop naar het restaurant te lokken. Weet je, ik vind dat een artiest dat ook moet doen. Even tonen dat hij er staat omdat het publiek een kaartje heeft gekocht. Maar helaas, een aantal doet het nooit. Jammer. In de artiestenfoyer moeten ze hun drankjes zelf betalen, in het restaurant bieden wij hen graag een drankje aan. Ook een manier. En, dat is echt nieuw in de theaterwereld, wij vragen aan de artiest om op het nieuwe terras een vogelhuisje op te hangen. Deze vroegere ongebruikte binnenplaats hebben we nu als besloten terras bij het restaurant getrokken en aan de muren komen de vogelhuisjes. We hebben er voorlopig 300 laten maken, let wel: 300 totaal verschillende.’’
Dat restaurant – de Flint runt het nu weer zelf – en de bars in het theater zijn een belangrijk element geworden voor het theater. Alleen de naam al: Trek. ,,Deze naam heeft twee betekenissen’’, legt Warmelink uit. ,,Uiteraard dat je zin in hebt iets te eten hebt, maar het slaat ook op de trekkenwand, de touwen in de toren, waarmee decorstukken omhoog werden getrokken. In het plafond van Trek zijn precies 26.595 touwen verwerkt.’’
,,Wij willen graag dat onze bezoekers een avondje uit zijn in plaats van alleen maar naar het theater. Dat je hier al eerder komt om een lekker hapje te eten, met een glaasje erbij, zonder dat je steeds op je horloge moet kijken of de voorstelling al begint. En dat je na afloop niet naar de binnenstad hoeft om onder genot van een drankje na te praten. Dat kan allemaal hier. Met elkaar, aan aanschuiftafels. En wij gaan dan wel
met de bitterballen rond. Voordeel is ook dat we daardoor bij het weggaan aan spreiding kunnen doen zodat de rij voor de parkeergarage is opgelost als je later vertrekt.’’
,,We zetten ons eigen brood, de Flinter, op tafel, en hebben eigen huiswijnen. Voorafgaand aan een voorstelling serveren wij in Trek op theaterplanken ook een voorstelling maar dan aan gerechten. Elk gerecht kost €5,=. Als je er 5 op hebt zit helemaal vol. Die planken zijn gemaakt van het oude plafond van de foyers. En om te voorkomen dat er lange rijen in de pauze staan, is het drankje in het kaartje inbegrepen en staat dat klaar als de pauze begint.’’
Voorbeeld van het meer functionele gebruik van het totale gebouw is de gedaantewisseling die de kleedkamer van de stadshal kan ondergaan. Gordijnen en ramen dicht is het de kleedkamer, gordijnen en ramen open is het een podium waar, als het aan Warmelink ligt, met enige regelmaat live een bandje speelt. ,,Maar ik doe dat natuurlijk alleen als er voldoende publiek komt.’’ Ook de foyers boven zijn ingericht om er (besloten) feestjes te kunnen houden. Warmelink promoot graag die op de 3e verdieping. ,,Moet je kijken wat een uitzicht over de stad. Prachtig toch voor een receptie?’’
De meer zakelijke benadering tekent de man die tot 2011 zijn sporen in het hotelwezen verdiende en werd ingehuurd om de exploitatie van de Flint te verbeteren. Warmelink is dan ook duidelijk in het hoe en waarom van alle aanpassingen en extra’s. ,,De stad wil graag een schouwburg. Ook het gemeentebestuur wil graag dat wij een fatsoenlijk aanbod brengen dat recht doet aan de stad en de regio. Wat wij nu doen is de enige manier om dat te kunnen volhouden. Subsidies zijn teruggelopen en ik zie dat niet snel teruggedraaid.’’
,,We moeten veel meer onze eigen broek ophouden en werken volgens een businessmodel. Daar is niks mis mee, ik was niet anders gewend. Vandaar dat andere inkomsten, zoals van onze Dragers (vanaf €400), Vrienden (€27,50), restaurant, bars en uit congressen en evenementen steeds belangrijker worden. Maar dan moet je wel iets kunnen bieden en ik durf te beweren dat de Flint daar nu klaar voor is. Achter de schermen moeten nog wat dingen worden aangepast, dat komt volgend jaar, en ook de buitenkant van de decortoren moet nog in bronskleur worden geschilderd, maar dan heeft Amersfoort een theater waarmee je de komende 15 jaar vooruit kunt.’’
,,En’’, haast Warmelink daar nog aan toe te voegen, ,,dat betekent ook dat de plannen om de Flint naar een andere plek te verhuizen definitief van de baan zijn. Dat scheelt de stad snel 50 miljoen euro.’’ De verbouwing, gefaseerd over drie jaar, kost in totaal 5,3 miljoen euro, waarvan de Flint zelf 2,8 miljoen voor haar rekening neemt.
Wat het nieuwe theaterseizoen betreft toont Warmelink zich tevreden met de 43.000 kaartjes die in de voorverkoop zijn verkocht. Kritiek dat de Flint te populistisch programmeert, wijst hij van de hand. ,,Kijk naar het repertoiretoneel dat wij brengen, daar zitten moeilijke stukken bij. Als daar 250 man voor komen, ben ik al redelijk tevreden. Ook dat doen we. Maar ik programmeer liever wat minder dan dat ik vreselijk veel moeite moet doen om een zaal vol te krijgen.’’
Wat hem wel zorgen baart is de vergrijzing van zijn publiek. Een van de manieren om dat wat tegen te gaan, zijn de eigen producties. Zo brengt het theater opnieuw, samen met de Amersfoortse producent Teun van Essen en violist Carel den Hertog, volgend jaar april ‘Passie’, waarbij de Matthäus Passsion van J.S. Bach wordt versmolten met muziek uit Jesus Christ Superstar van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. ,,Ik vind dat de Flint in het cultuurlandschap in Amersfoort een verbindende rol moet spelen. Vandaar dat ik ook graag samenwerk met bij voorbeeld de festivals. Ik wil een laagdrempelig theater, dat toegankelijk is voor iedereen.’’
OPENING EN OPEN DAG
Zaterdag 27 september opent burgemeester Bolsius de vernieuwde de Flint. Het feest begint om 20.15 uur, kaarten vanaf €17,50 incl. hapjes en welkomstdrankje. Met optredens van o.m. Gandini Juggling, Me & Mr Jansen, YessSisterJazzSister, Mrs Smith and the Boys from Brasil en DJ Noir/Blanc. Op zondag 28 september houdt het theater van 13 tot 16 uur open huis. Dit is gratis en dat geldt ook voor een kopje koffie of thee met iets erbij. Informatie: www.deflint.nl
Gerard Chel is freelance journalist. Zie ook www.gerardchel.nl