Hof 1
3811 CJ Amersfoort
Rien Donkersloot geeft dinsdagavond 6 augustus een concert op het hoofdorgel en het koororgel van de Sint-Joriskerk in Amersfoort. Hoofdgerecht tijdens het concert is de koraalfantasie Halleluja! Gott zu loben van componist Max Reger. Donkersloot begint zijn concert op koororgel met Galliarda ex D, WV 107 van Heinrich Scheidemann (1593-1663). Vervolgens gaat hij improviseren op het vijftig jaar oude instrument, dat dit jaar werd uitgebreid met een tweede klavier. Hoe groot de mogelijkheden van het instrument zijn geworden, zal hij al improviserend laten horen.
Daarna wandelt de organist naar het grote Naber-orger aan de andere kant van de kerk. Eerst komt van Jean Langlais (1907-1991) de Suite Médiévale en forme de messe basse, op. 56 op de lessenaar. Vervolgens is het tijd voor de themamuziek. De Culturele Commissie van de Sint-Joriskerk besteedt dit jaar extra aandacht aan Engelse componisten, als muzikale knipoog naar de Brexit. Daarom speelt Rien Donkersloot een werk met een Franse titel, waaraan de namen van twee Britse componisten verbonden zijn. Chanson de Nuit op. 15 Nr. 1 is een compositie van Sir Edward Elgar (1857-1934), in een bewerking van componist Herbert Brewer.
De Phantasie über den Choral ‘Halleluja! Gott zu loben bleibe meine Seelenfreud‘ op. 52/3 van Max Reger is het grootste werk van deze concertavond. Reger schreef de koraalfantasie in het jaar 1900. De tekst van het lied van dichter Matthias Jorissen (1739-1823) is een bewerking van Psalm 146. Wie de melodie van het lied gemaakt heeft is niet bekend; wel vertoont de melodie verwantschap met die van ‘Was Gott tut das ist wohlgetan’. In zijn koraalfantasie volgt Reger de tekst van het lied, die hij in de partituur noteert) op de voet. Wie het concert bezoekt, kan de liedtekst in het programmaboek meelezen en zo zien hoe inventief Reger de tekst uitbeeldt.